Tuesday, August 27, 2013

رسائل ربانية ..

اوقات ربنا بيحطنا في مواقف صعبة عشان عاوزنه نرجعله و ندعيله ما هو اللي قال "وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ" ، خلينا ندعي و ربنا مش هيخيب ظننا ابدا ما هو مفيش احسن من سجدة تكلم ربنا فيها و تقوله علي اللي في قلبك عسي انه يرزقنا راحة البال و القلب.. و لو عاوز حاجة اوي في حياتك اصبر عليها و اتقي ربنا فيها ، هتيجي في وقتها لو كانت نصيبك،و افتكر ديما ان ربنا قال "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ " ان شاء الله هنفلح بس المسألة مسالة وقت. و لو الناس مستعجلة في كل أمور حياتها زي حالاتي ، وكل حاجة بتجلها بسرعة و تروح منها بسرعة و مش فاهمة ليه بتروح افتكروا ديما ان الصبر مفتاح الفرج و ربنا قال "فَصَبْرٌ جَمِيلٌ" و الاخير ربه كريم و لو زعلان من حاجة و قلبك وجعك عشان مش فاهم ليه حصلت. افتكر ان ربنا برضه قال "وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ" سيبها علي ربنا و الله ما في احسن منه يدبرهالك ..و لو عندك مشكله كبيرة في حياتك او مواقف حاسس انه اكبر منك ، و حاسس انك مش عارف تعمل ايه و انه حياتك وقفت و ان الدنيا مش هتمشي عشان مش قادر تزق اكتر من كده ، افتكروا دايما " لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا " لو كان ربنا مش شايفنا قدها ماكنش حطنا فيها بس ساعات لازم نتحط في مواقف فاكرينها اكبر مننا عشان نعرف نتطلع احسن ما جوانا اللي هو بتدبير ربنا بيطلع اكبر من اللي كنا فيه. و لو الحاجة دي طولت و نهايتها معجبتاكش و كان نفسك في حاجة تانية افتكر تاني ان ربنا اللي قال" لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا" في كل الاحوال ده الخير اللي ربنا قادرهلنا و مفيش احسن من تقدير ربنا .. ما هو الواحد مهما كانت ظروفه او حياته مش هيلاقي احسن من ربنا يكون وكيله افتكروا ديما ان ربنا قال" وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً" عايز ايه احسن من كده :) ؟. الواحد مش هيلاقي احسن من ربنا يرمي توكاله عليه.. و لما تعمل خير و ميتقدرش افتكر انك عامله لربنا و اللي عند ربنا مبيروحش ما هو ربنا اللي وعدنا ان اللي عنده بيتضاعف في قوله تعالي "مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً" .. كل اللي فات ده رسايل من ربنا لينا و وعود لو نفهمها والله بالنا يرتاح و افتكروا ديما " وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ" بس احنا اللي غوين شقي !

Monday, August 19, 2013

تلك القصص ...

عن تلك القصص التي بدون مُسميات و عن تلك الحكايات التي بدون نهايات.. و تبقي تلك القصص الأشدُ ألماً في أنفسنا وتبقي تلك الحكايات الأكثر تعقيداً..فنحن نبقي نتخيل نهايات عديدة ،بحكايات مختلفة و روايات تروقُ لنا.. ونُفكر في الكلمات التي كنا نُودُ سماعِها لكنها لم يُنطق بها و بقيت مجرد تخُيلات ..ونحاول أن ننسي أو نتناسي الكلمات التي كنا نُود لو صممنا قبل أن نسمُعها.. و نفشل في تذكر ما نود أن نتذكره فقط و نفشل أكثر في نسيان ما أردنا نسيانه..و نبقي نحن و الذكريات..و تأتي تلك القصص بأسئلة كثيرة ، أسئلة غير مرتبة و أكثرها مؤلمه، كيف, لماذا و متي , بعضهم لا يمُلك لها أحد أي إجابة منطقية ، و بعضهم بأجابات, اجابات لا تروق لنا, إجابات لا نريد سماعها و أن سمعناها لا نفهمها ، و أن فهمناها نرفض تصديقها.. لا نفهمها ليست لقصور في تفكيرنا, لكن هربا من تأنيب الضمير.. حتي لا نعترف بتقصيرنا في حق أنفسنا..و حتي نُلقي اللوم علي غيرنا و ننتظر منهم الاعتذار لما بدر منهم في حقنا , و لو كنا فكرنا لأدركنا أننا أولي بالأعتذار لأنفسنا لما بدر منا تجاهاها.. لقد أرهقناها بما يستحق و أرهقناها أكثر بما لا يستحق.. مثل تلك القصص التي كنا ندرك فشلها قبل الدخول فيها..تلك القصص بدون مسميات !

Friday, August 16, 2013

The Way To your Serenity..

Trust me, everything happens for a reason.. I know you might not be happy with it.. But eventually you will .. You won't be happy until you get to know the reason why it happened, until you understand the wisdom behind it.. Till then, make peace with it. That's the only way to your serenity..

أحبك نيابة عن كل الذين أحبوك

في البداية ، يتبدلون معكم الأغاني ، ثم كل شئ.. و في النهاية ، يرحلوا، و يأخدوا منكم كل ما اعطوكم، و كل ما اعطيتُمهم.. لذلك، أحبك نيابة...